Надмірний ажіотаж до навчання в аспірантурі серед чоловіків призовного віку спонукає МОН змінити цьогорічні правила вступу на третій рівень вищої освіти.
Зокрема, щоб навчання в аспірантурі не перетворилося на корупційний інструмент уникнення мобілізації, у 2024 році скасовувано вступ на денну форму навчання за контрактом та відкориговано правила щодо поновлення навчання в аспірантурі. Вступ в аспірантуру в цьому році здійснюватиметься виключно за державним замовленням, водночас що бюджетних місць стане вдвічі більше, щоб дати можливість всім, хто насправді бажає здобути ступінь доктора філософії (а не просто уникнути мобілізації через аспірантуру), це зробити з повною підтримкою від держави. Вступ на навчання в аспірантурі за контрактом цього року буде можливий лише на заочній та вечірній формах.
До 2022 року до аспірантури щороку вступало 7-8 тисяч осіб. Для порівняння: у 2024-му на тест для вступу в магістратуру та аспірантуру записалося понад 246 тис. осіб. З них 91 561 особа — це чоловіки віком 25-60 років, у яких вже є ступінь магістра чи спеціаліста. Така кількість чітко вказує, що бажання вступити в аспірантуру не вмотивовано бажанням здійснювати дослідження або вступати на шлях наукової чи викладацької кар’єри, а швидше іншими чинниками. Крім того, існує низка схем, які незаконно пропонують забезпечити потенційним аспірантам вступ на денну форму за контракт для уникнення мобілізації.
Зміни оновлюються відповідно до Порядку прийому на навчання для здобуття ступенів бакалавра, магістра, доктора філософії / доктора мистецтва у 2024 році. Також зміни діють на основі спеціального наказу МОН, який ухвалено, виходячи зі спеціальних повноважень, наданих законом «Про освіту» на період воєнного стану.
Щодо змін до Порядку прийому на навчання для здобуття вищої освіти у 2024 році:
У частині спеціального наказу МОН передбачаються такі нововведення:
Спеціальний наказ виданий на базі особливих повноважень МОН на період дії воєнного стану. Передбачено статтею 57(1) закону «Про освіту».
МОН наголошує, що освіта — це не засіб ухилення від конституційного обов'язку. Навчання в аспірантурі є відповідальним процесом, що має на меті поглиблювати дослідницькі здобутки та розвивати науковий пласт української освіти загалом. Тим самим ми забезпечуємо право на освіту, зокрема, в збереженні легітимності аспірантів.